Att fördela egendom och lån vid separation av sambos

Hej,

Jag är sambo sen 30 år tillbaka.

Vi bor i en hyresrätt, men min sambo står som ägare på två fritidshus och en bostadsrätt. Jag står som ägare till ett fritidshus som jag fått i arv av min mor.

För ca ett år sedan bytte vi bank och tog gemensamt lån på bostadsrätten samt två av fritidshusen.

Nu ska vi separera.

Vem behåller vad av dessa fastigheter och lån?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni är sambos så är det sambolagen (SamboL) som blir tillämplig vid separationen. Den juridiska definitionen av samboskap innebär att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § 1 st SamboL).

Bodelning vid separation av sambos

När ett samboförhållande upphör och någon av samborna begärt bodelning ska samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8 § SamboL). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om denna egendom förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Annan egendom, till exempel enskild egendom (4 § SamboL) eller om annat har avtalats (9 § SamboL) ska undantas från bodelningen av bostad och bohag. Vid en separation skall bostad och bohag delas lika efter avdrag för skulder (14 § SamboL) oberoende av vem som har betalat för egendomen, om det inte föreligger undantag.

Vad gäller lånen så är ni båda solidariskt ansvariga om ni båda står på lånen. Detta innebär att banken kan kräva vem av er de vill på beloppet. Hur lånen ska fördelas är en fråga som er bank kan svara på bäst.

Slutsats

Huvudregeln är att vid separation skall bostad och bohag delas lika efter avdrag för skulder oberoende av vem som har betalat för egendomen, om det inte föreligger undantag. En annan aspekt som också måste tas i beaktande är att egendomen måste ha förvärrats för ett gemensamt bruk för att den ska kunna delas lika vid separation.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare