Att finna en anmälan

Hej! När jag var ca 5-7 år så anmälde mina föräldrar en kille för sexuellt ofredande mot mig. Hur kan jag hitta den anmälan?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anmälan bör finnas hos Polismyndighetens diarium. Polisen når du genom deras växeltelefonnummer, 114 14. Om det är så att personalen skulle vägra dig anmälan så begär du ett formellt avslagsbeslut (som du kan överklaga, se 6 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen), dvs. att det i ett beslut framgår varför du inte får ut anmälan.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare