FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/04/2018

Att ena föräldern saknar uppehållstillstånd i Sverige borde inte påverka vårdnadsfrågan eftersom ett barn har rätt till en när och god relation med båda sina föräldrar

Hej!

Min son är svensk medborgare och skriven i Sverige. Han har tillsammans med sin sambo som är chilensk medborgare nyss anlänt till Sverige i sällskap med deras gemensamma dotter som är född i Chile (8 månader gammal)

De har påbörjat en ansökningsprocess om uppehållstillstånd i Sverige för sambon. Dottern är född med svenskt medborgarskap och de vill även folkbokföra dottern i Sverige. Nu har de fått ett frågeunderlag från Skattemyndigheten som undrar om de har begärt gemensam vårdnad om barnet. Min fråga är:

Kan de ansöka om gemensam vårdnad för sin dotter då modern saknar uppehållstillstånd i Sverige ännu?

Sambon ansöker om uppehållstillstånd då min son har bostad i Sverige och även egen firma i Sverige. Kort sagt, det är här han kan försörja sin familj.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Barnet ska vara folkbokfört i Sverige för att Skatteverket ska kunna registrera vårdnaden som gemensam
I föräldrabalkens (FB) 6 kap finns bestämmelser om vårdnad. Föräldrarna kan ansöka om att få gemensam vårdnad registrerad hos Skatteverket, FB 6 kap 4 § 2 st. Förutsättningarna som ska vara uppfyllda är att barnet är folkbokfört i Sverige samt att det inte redan finns ett beslut om vårdnad.

Vad som menas är att det inte ska finnas ett beslut om vårdnad i ett annat land som erkänns i Sverige. För att ett eventuellt beslut om vårdnaden ska erkännas här i Sverige så ska landet där beslutet togs vara anslutet till Bryssel II-förordningen. Eftersom Chile inte är anslutet till förordningen så borde det inte redan finnas ett beslut om vårdnad som gäller här i Sverige.

Att ena föräldern saknar uppehållstillstånd borde inte ha betydelse för frågan om gemensam vårdnad eftersom barnets bästa är att ha en nära kontakt med båda sina föräldrar
Lagen säger ingenting om att det skulle ha betydelse om föräldern har uppehållstillstånd i Sverige. Det framgår dock att det inte spelar någon roll om föräldern är medborgare i ett annat land. Enligt lag har ett barn rätt till en nära och god relation med båda sina föräldrar. Att den ena föräldern inte har uppehållstillstånd i Sverige borde därför inte ha någon betydelse för frågan om vårdnad.

Sammanfattningsvis talar de omständigheter som du har berättat om i frågan för att din son och hans sambo kan ansöka om gemensam vårdnad hos Skatteverket. För att de ska kunna få gemensam vårdnad registrerad hos Skatteverket så måste dottern dock vara folkbokförd i Sverige. Att sambon inte har uppehållstillstånd i Sverige borde inte ha någon betydelse för möjligheten att få gemensam vårdnad.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare