Att bestrida bluffakturor

Hej. Jag har en liten enskild firma som inte har använts sista året. Jag fick en blankett i April från vad jag trodde var från Bolagsverket. På blanketten stod "dax att komplettera". Stor text med rutor om vad som skulle kompletteras. Jag kompletterade och skrev på. Den 14 juni får jag en faktura från ett företag som heter Bolagsupplysningen. Det visar sig att jag skrivit på ett avtal som är bindande och dessutom fortlöpande. 4795 kr/år.

Jag har bestridit fakturan till bolaget som är i Tallinn både per brev och e mail. Polis anmälan är inte beviljad av polisen. Hur stor är chansen för mig att slippa betalningen av dessa fakturor? Jag känner mig grundlurad och har dessutom inte ett bolag i drift. Jag jobbar som sjuksköterska och är ensam med två tonåringar. Har ni något förslag på hur jag ska gå vidare med det här? Avregistrering av firman? Överklaga polisens beslut? Hoppas på rådgivning från er.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jättebra att du har bestridit fakturan! Det är helt rätt handlat. Jag hittade en artikel om just den här typen av bluffakturor som ger bra råd. Det jag säger här är i stort det som står där. Du ska även bestrida fakturan till företaget som tar emot fakturan. Om företaget skickar krav via inkasso eller kronfogden måste du även bestrida hos dem - dvs inkasso och kronfogden kommer inte samverka utan du måste behandla deras krav separat och bestrida hos båda. Du behöver inte vara rädd för att få någon betalningsanmärkning då företaget (om det nu är samma som i artikeln) finns med i svensk handels varningslista (dubbelkolla det så det verkligen stämmer).

Det som komplicerar det hela är att du skrev under det de ville och det är säkert utformat på så viss att du har ingått ett kontrakt med dem. De kan alltså driva det till tingsrätt om de vill ta den risken och kan kanske nå viss framgång. Trots att du har gjort detta misstag betyder det inte att det är kört för din del! Det är tydligt att utskicket var avsett att vilseleda vilket ger dig ett övertag.

En avregistrering bör inte göra någon skillnad eftersom betalningsansvaret ändå kommer vara knutet till dig som person i egenskap av att driva en enskild firma.

Utöver alla dessa bestridanden du måste göra tycker jag du ska höra av dig till polisen och fråga varför de la ner anmälan. De kan säkert också ge dig mer råd om hur du ska gå tillväga. Jag länkar också en sida från polisen om hur man bestrider bluffakturor. Längst ner på den sidan finns länkar till fler relevanta sidor om det här som du kan titta på.

Lycka till!

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare