Att återfå sina möbler från f.d.sambo

Hej!

Min dotter har hamnat i en besynnerlig situation. Hon och en annan kvinna (B) hyrde en lägenhet i andra hand (en hyresrätt). Min dotter och B blev osams och min dotter flyttade ut, sade upp kontraktet, flyttade en del saker ner till källarförrådet som hör till lägenheten och bor nu hos andra bekanta. Kort därefter flyttade en bekant till B in i lägenheten och min dotter var godtrogen och lämnade över nycklarna. Min dotter vill nu hämta sina saker den 20 dec, men B och hennes bekant vägrar att släppa in henne. Min dotter står på andrahandskontraktet och har betalt sin del av hyran under uppsägningstiden. Hur ska man gå till väga?

Min dotter har kvar en del möbler i lägenheten.

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När din dotter flyttade hade hon rätt att ta med dina saker och även om hon ämnat kvar egendom i lägenhetens förråd, har hon rätt att få sina saker. Beroende på omständigheterna kan det vara brottsligt att inte lämna tillbaka sakerna på din dotters begäran, se t ex här. Din dotters f.d. sambo har hennes saker i sin besittning om de finns i hennes hem eller källarförråd som tillhör bostaden. Man får inte rubba andras besittning hur som helst. Bryter B din dotters besittning utan att hon har gått med på det, till exempel genom att flytta ut sakerna från hemmet, begår B brottet självtäkt, se här. Det är då möjligt att göra en polisanmälan mot B.

Din dotter kan få tillbaka dina saker mot B:s vilja genom att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då att sköta besittningsrubbningen och överlämna Dotterns saker till henne. På Kronofogdens hemsida, http://www.kronofogden.se/ finns ansökningsblanketter som din dotter kan fylla i och skicka in. Kronofogden tar ut en avgift på 300 kronor för handräckningen. Det är möjligt att i ansökan ange att man vill få ansökningsavgiften ersatt av dotterns f.d. sambo. Ett alternativ till handräckning är, förutsatt att din dotter är skriven på kontraktet och uppsägningstiden inte har gått ut, att hon har rätt att få tillträde till lägenheten/förrådet hon kan då kontakta hyresvärden för att få tag på extra nyckel.

Din dotter är bunden av kontraktet under hyrestiden enligt avtalet, men om någon annan nu bor i lägenheten som också betalar hyra vilken motsvarar din dotters andel av hyran kan det finnas möjligheter att kräva tillbaka det belopp son din dotter har betalat för hyran trots att hon inte bor i bostaden. Eftersom det inte framgår ur din fråga hur betalningen gått till, är det oklart om hon ska rikta sin fordran mot B eller mot hyresvärden i detta fall. Din dotter har även möjlighet att ansöka om bodelning enligt sambolagen hos tingsrätten, senast ett år efter att samboförhållandet upphörde. Detta kan dock bli en onödigt kostsam process om inte möblerna/egendomen är av något större värde.

Sammanfattningsvis är det i alla fall möjligt för din dotter att återfå sina saker med hjälp av Kronofogdemyndigheten.

Om din dotter vill anlita en jurist eller om du har någon fråga angående mitt svar är du välkommen att mejla jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare