FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/06/2016

Att använda någon annans legitimation

Hej!

För ett halvår sedan när jag var 17 år lånade jag en annan person leg för att komma in på krogen. Det var 18-års gräns på stället. Vakten kollade bara lite hastigt på legget och släppte in mig utan att fråga något. Men inne på krogen är det en man som ger sig på mig. Jag tror det skulle räknas som våldtäkt för han tryckte upp mig mot en vägg, tafsade, försökte kyssas och stoppade upp sina fingrar i mitt underliv så det gjorde skitont och höll på så ett tag. Jag kunde inte komma därifrån även om det var vid dansgolvet och massa människor var där vet jag inte om någon såg. Jag vill anmäla händelsen men jag funderar kring vad som händer med att jag egentligen var för ung för att ens vara där även om vakten släppte in mig? Kommer jag bli anmäld för att jag lånade legget om jag berättar det i samband med våldtäktsanmälan? Eller gäller bara urkundsförfalskning eller vad det heter, om jag hade blivit tagen i dörren av vakten?

Jag köpte i alla fall ingen alkohol om det spelar någon roll.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Inledningsvis vill jag uppmuntra att du anmäler händelserna du varit med om, och påpeka att det är bra att du verkar ha kommit fram till att göra det. Så som din fråga är ställd tolkar jag det som att du undrar över det faktum att du använde en annan persons legitimation som om den vore din egen, och inte själva händelserna inne på krogen.

Om du anmäler händelsen inne på krogen så blir det just den händelsen som så att säga utgör ramen för processen, och det är den händelsen som ska utredas. Det ska då inte spela någon större roll hur du tog dig in på stället. Den misstänkte (och eventuellt senare tilltalade) är den person vars gärning ska bedömas. I just den processen bör du alltså inte behöva oroa dig för några konsekvenser.

Däremot kan det i vissa fall utgöra ett brott att göra så som du har gjort, brottet heter missbruk av urkund (se Brottsbalken 15 kap. 12 §) och i bestämmelsen nämns som exempel att man åberopar en identitetshandling som gällande för sig själv. Då du lämnade fram den till vakten utanför krogen kan man säga att du åberopade den som gällande för dig, eftersom syftet förmodligen var att vakten skulle ledas att tro att det var din ID-handling. I ett fall som avgjordes Högsta domstolen tidigare i år bedömdes det som missbruk av urkund när en person var inbokad på en uppkörning, men lånade ut sin legitimation till en annan person som dök upp för att genomföra uppkörningen.

I ditt fall spelar det ingen roll att vakten inte upptäckte det, eftersom brottet fullbordas redan när man åberopar handlingen, vilket i praktiken bör vara då du överlämnar den till vakten.

Sannolikt har du alltså gjort dig skyldig till ett brott, om det sedan kommer att bedrivas någon process kring det är en annan sak. Många fall av mindre brottslighet beivras inte och det krävs att förundersökningsledare, åklagare och andra i praktiken anser det värt att driva ett sådant mål. Det går med andra ord inte att säga säkert vad som kommer att hända, men i processen kring våldtäktsanmälan bör du inte anklagas för någonting.

Rådgivare