FrågaFAMILJERÄTTGod man30/12/2019

Att ansöka om förvaltare

Hej.

Jag har en far som har Alzheimer sedan 9 år. Han bor på en demensboende och känner inte ens igen sina egna barn. Hur gör man för att utse en förvaltare åt honom då han har flera pågående tvister i Rumänien.

Flera dokument kräver hans underskrift men han kan inte längre läsa eller skriva. Hans fru har skött ekonomi hittills men de underskrifter som behövs kan bara min far göra vilket han är inte kapabel till.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar situationen med din far. För att svara på din fråga. Det är tingsrätten som beslutar i frågan om en person behöver en förvaltar, ansökan om att få en förvaltare ska göras till den tingsrätt där personen bor. Som närmaste släkting så får du göra en sådan ansökan (se 11 kap. 15 § föräldrabalken). Mitt råd är att du kontaktar överförmyndaren i din fars kommun. De kommer att vara behjälpliga med att ta fram de nödvändiga handlingarna och skicka in ansökan till rätten. Du hittar mer information om ansökan om förvaltare på Sveriges Domstolars hemsida.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor!

Joel ÅkerlindRådgivare