Att anmäla sexualbrott, kommer det leda någonstans?

Hej, jag blev våldtagen natten mellan 9-10 april år 2016. Jag har inte anmält våldtäkten, men har fått höra att killen som gjorde det är innan dömd. Samt att jag kanske har ett vittne. Har inte namnet men den killen var i samma rum.

Undrar om man fortfarande kan anmäla för minns händelsen väl. Bara att jag inte har varit redo att anmäla har mått väldigt dåligt pågrund av det. Har träffat en socionom som jag prata med samt ungdomsmottagningen men just nu jag känner att jag orkar men är det någon idé? Kommer det leda någonstans eller ska jag strunta i det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Varför det är bra att anmäla brott
Det är alltid bra att anmäla brott eftersom förövaren då kan bli ställd inför rätta och hållas ansvarig för brottet. Det är även bra att anmäla brott för att brottsstatistiken ska bli så verklighetstrogen som möjligt.

Hur möjligheterna ser ut för att en anmälan leder till åtal och rättegång
Hur möjligheterna ser ut för att en anmälan kan leda till åtal eller rättegång är svårt att säga. Det finns omständigheter som talar för respektive emot att anmälan kan leda till något. Det som talar emot är att det har passerat två år sedan våldtäkten. Eftersom det är två år sedan så kan det blir svårt att få fram bevisning, exempelvis i form av DNA. Om det inte finns tillräckligt med bevisning så kommer utredningen läggas ner. Det som dock talar för att en anmälan kan leda till åtal är att det finns ett vittne. Om polisen kan hitta vittnet så utgör vittnet bevisning.

Om du vill och orkar anmäla kan du göra det på telefon
Om du vill och orkar anmäla rekommenderar jag att du gör det. En anmälan är den enda möjligheten för att den ansvarige killen ska kunna hållas ansvarig. För samhället i stort är det även bra om alla brott anmäls. Jag tycker dock att du främst ska fokusera på dig själv och om du orkar och vill anmäla. Om du bestämmer dig för att anmäla så finns det information om hur du gör det här. Eftersom det är ett sexualbrott så måste anmälan göras på telefon (telnr 114 14).

Brottet våldtäkt faller under allmänt åtal vilket innebär att om anmälningen leder till en utredning och rättegång så är det en åklagare som för talan mot den som misstänks ha begått brottet. Om anmälan leder till att en förundersökning inleds har du rätt till ett målsägandebiträde vars uppgift är att stötta dig under utredningen.

Sammanfattning
Tyvärr kan jag inte ge något tydligt svar på vart det kan leda om du anmäler. Det är dock alltid bra att anmäla brott så att polisen får en möjlighet att utreda brottet. Om du orkar och vill så rekommenderar jag att du anmäler våldtäkten. Du anmäler genom att ringa polisen på telefonnummer 114 14.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare