Åtgärder mot störande grannar

Hej

Jag har för ett år sedan flyttat till en bostadsrätt. Sen dagen jag flytta in märkte jag att har två grannar som festar varenda helg. Både fredagar och lördagar. De spelar hög musik, hög bas, skriker/pratar högt, springer i trapphuset, dånar och för annat oväsen. Detta har skett konstant under ett års tid. Jag har nått min gräns och mitt tålamod har tagit slut.

Jag har ringt på och bett dom sänka musiken, jag har ringt störningsjouren men det fortsätter.

Hur kan jag gå vidare med detta? Jag har tänkt ringa styrelsen om detta men vad har de för skyldighet? Kan de på något sätt bli tvugna att flytta? Enligt bostadsrättslagen.

Tacksam för ett utförligt svar och din hjälp.

Med vänliga hälsningar

Sandra Björklund

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du bor i en bostadsrätt blir, precis som du skriver, bostadsrättslagen tillämplig.

I 7 kap 9 § bostadsrättslagen framgår det att bostadsrättshavare är skyldiga att inte utsätta de som bor i omgivningen för störningar. Omgivningen får inte utsättas för störningar i sådan grad att de kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras boendemiljö. Enligt samma paragraf framgår det även att bostadsrättshavaren är skyldig att följa föreningens stadgar. I stadgarna kan det exempelvis anges regler om efter vilken tid det ska vara tyst (detta anges inte i bostadsrättslagen).

Det kan här vara svårt att veta vad en störning anses vara. Det är till stor del sunt förnuft som styr vad man kan göra i sin lägenhet utan att det kan anses som en störning. En bostadsrättshavare får spela musik om det är på en rimlig ljudnivå. Man får helt enkelt göra en bedömning vilka störningar som skäligen bör tålas.

Du skriver att du har försökt säga till personerna i lägenheten, så först och främst skulle jag råda dig till att kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening. Styrelsen är skyldig att undersöka om ljudet från din grannes lägenhet är av sådan omfattning att det kan ses som en störning i bostadsrättslagens mening. Detta kan ske genom att de exempelvis själva går dit och lyssnar, pratar med andra grannar samt pratar med dig.

Om styrelsen kommer fram till att det är en sådan störning som avses i bostadsrättslagen ska de sända ett brev till den störande bostadsrättshavaren med en uppmaning att denne ska upphöra med störningen (rättelseanmodan). Om störningarna ändå skulle fortsätta efter detta kan det leda till att bostadsrätten förverkas och att bostadsrättshavaren sägs upp från lägenheten och måste flytta (7 kap 18 § 1 st 5p bostadsrättslagen).

Viktigt att nämna i detta sammanhäng är att störningarna måste vara av en viss grad och inte endast förekomma vid enstaka tillfälle för att en bostadsrättsinnehavare ska bli uppsagd från lägenheten. Bostadsrättsföreningen är de som har bevisbördan för att störningarna har förekommit och att ljudstyrkan i störningarna har legat över vad som normalt får accepteras av de kringboende. I din fråga verkar det dock störningarna ha skett vid ett flertal tillfällen.

Sammanfattningsvis skulle jag därför råda dig att kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening för att lösa problemet. Förhoppningsvis går problemet med störningarna att lösa genom att bostadsrättshavaren får en tillrättavisning av styrelsen.

Skulle kontakten med styrelsen inte leda någon vart finns möjligheten att ta kontakt med hyresnämnden som då kan medla i tvisten. Slutligen finns såklart möjligheten att ta frågan till domstol, men detta är mycket tids- och kostnadskrävande, så går det att kommunicera är detta att rekommendera.

Ovan svar är vad som inryms i vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning i ditt ärende eller om du har fler frågor, rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare