Åtgärd vid störande grannar

Jag blir mkt störd både dagar även nätter av mina grannar uppgången bredvid.De är mkt högljudda och massa barn är alltid bara inne och leker, aldrig ute! Barnen är mkt högljudda, skriker och leker utelekar inomhus! De hoppar så det blir ett ständigt dunsande och dunkande in till min lägenhet som ligger vägg I vägg med deras! Att ha det så var dag är mkt psykande & även blir det omöjligt för mig att koncentrera mig på de kurser jag måste läsa! Får aldrig ens sinnesro i min egen lägenhet pga grannarna! Sedan stör de vuxna på sena kvällar och nätter! !! Många män 4-5-6 st går flera ggr ut på uteplatsen som ligger precis bredvid min, ut genom sin.mkt högt gnisslande uteplats -dörr och pratar högt, röker mm. sedan slår de mkt hårt igen uteplats -dörren så det hörs enormt högt, så jag vaknar 5 till 7 ggr per natt och tidigt på morgonen! !! Jag tkr verkligen jag blir ofredad! !!! Får aldrig sova och är därmed mkt sliten, trött, på dagarna!!! Får aldrig sinnesro heller i min egen lägenhet pga grannarna deras barn och massa personer de tar dit på sena kvällar och även de personerna mkt högljudda från ca:10:30 och även nätterna och jag orkar ej med allt oväsen som är mkt hänsynslöst! !!! Har berättat allt för störningkonsulenter/ trygghetskonsulenterna men de säger bara att det ej går göra ngt åt detta!!!???? Tacksam för ert svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågor om störningar mellan grannar, måste en avvägning göras mellan vad som anses vara en störning i boendet och mindre störningar, eller sådana störningar som är tillfälligt övergående. Exempelvis måste en hyresgäst tåla att en granne renoverar sin lägenhet. Däremot ska en hyresgäst inte behöva tåla, att grannen stör så pass mycket att övriga hyresgästers sömn under natten påverkas (12 kap. 25 § jordabalken).

Istället för att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten (en procedur som kan bli långdragen och dyr) för att grannen ska upphöra med störningarna, kan man meddela störningarna till hyresvärden. Efter sådant meddelande ska hyresvärden ge den störande hyresgästen en tillsägelse att störningarna omedelbart ska upphöra. Upphör inte störningarna kan hyresrätten förverkas (12 kap. 42 § 1 stycket p. 6 jordabalken). Skulle inte hyresvärden företa någon åtgärd för att få störningarna att upphöra, kan du som hyresgäst ta kontakt med hyresnämnden. I sådana fall kan hyresnämnden ålägga hyresvärden att se till att störningarna upphör. Ett alternativ är även att du själv kontaktar grannarna, för att på egen hand komma överens om att störningarna ska upphöra.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare