Åtgärd vid bristfällig renovering av bostadsrätt
Lawline svarar
Hej Adam, och tack för din fråga!
Du nämner i din fråga att bostadsrättsföreningen genomgått ett stambyte, och jag tolkar det därför som att det är bostadsrättsföreningen (och inte du) som haft ett kontraktsförhållande med företaget som gjort jobbet. Således är inte konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig, då den endast gäller när en privatperson köper en tjänst av en näringsidkare (KtjL 1 §).
Det finns ingen specifik lag i Sverige som reglerar köp av tjänst mellan näringsidkare. Man får istället titta på avtalet, som i sin tur regleras av avtalslagen (AvtL). Man kan också titta på köplagen (KöpL) som reglerar köp av lös egendom mellan näringsidkare, för att få riktlinjer för vad som är vanligt att reglera. I KöpL stadgas bland annat att en köpare kan kräva avhjälpande och skadestånd vid fel i vara (KöpL 30 §).
I vissa fall i praxis har det ansetts att en bostadsrättsinnehavare har en sådan stark rättighet att den kan liknas vid äganderätt, och denne har därför kunnat kräva skadestånd direkt från det företag som genomfört arbetet i bostadsrätten. Detta är dock ett undantag, och huvudregeln är att det är kontraktsparten (det vill säga bostadsrättsföreningen) som kan kräva åtgärder.
Mitt råd till dig är därför att du kontaktar bostadsrättsföreningen, som sedan i sin tur troligen kan kräva av företaget att de åtgärdar problemet, beroende på hur avtalet mellan dem ser ut.
KtjL hittar du https://lagen.nu/1985:716, AvtL https://lagen.nu/1915:218 och KöpL https://lagen.nu/1990:931.
Lycka till!