Åtgärd av brist i bostadsrätt

Hej, min sambo och jag köpte en lgh 2011. Det visade sig vara problem med isoleringen på övervåningen. Här nedan ett mail som vi skickat i november förra året.

Det har inte hänt någonting sedan dess.

Vad kan vi kräva av styrelsen?

Sedan vi flyttade in har vi haft detta problem vilket orsakat oss stora kostnader. Vi har varit tvungna att inhandla separata oljeradiatorer på Bauhaus och dessa går på direktel vilket ger stora elräkningar för att erhålla rimlig temperatur under det kalla halvåret.

Problemet är bristfälligt byggd vindsdel med i princip obefintlig isolering vilket ger kallras och luftdrag i skarvar och hörn samt kring spotlightsen. Ävenhar samma problem.

Denna byggnation har inte utförts på korrekt sätt och ej heller efterbesiktigats av någon behörig person.

Enligt uppgift var X ordförande vid denna period och har mer information kring detta.

Vi hade en takfirma här i vintras som gick med ir-kamera och det var häpnadsväckande att se avsaknaden av isolering och hur illa det har utförts.

Dock godkände inte styrelsen denna inspektion av den takfirman vi anlitade och därför önskar vi nu följaktligen att styrelsen utser en auktoriserad takfirma som kan göra en korrekt besiktning och förslag till åtgärd hos oss och hos X

Vi yrkar samtidigt på retroaktiv ersättning av Brf för de extrakostnader (radiatorer och el) vi haft under dessa år sedan vintern 2012/2013.

Vi hoppas på hjälp och åtgärd, och detta måste ske inom en inte alltför avlägsen framtid

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som så att köpet av lägenhet gäller köp av en bostadsrätt. Föreningens ansvar gentemot er är bland annat att se till att lägenheten är i ett sådant skick att den är brukbar vid tillträde. Se 7 kap. 1 § bostadsrättslagen. Om bostadsrätten inte är i brukbart skick har ni som bostadsrättshavare rätt att avhjälpa bristen på föreningens bekostnad. Ni har också rätt till ersättning för den skada ni lidit. Se 7 kap. 2 § bostadsrättslagen.

Att lägenheten inte är tillräckligt varm bör ses som en anledning till att den inte är fullt brukbar. Föreningen bör åtgärda detta, men om inte bör ni ha rätt att kräva de kostnader som uppstår till följd av åtgärd.

För att kunna avgöra vilka åtgärder som krävs på lägenheten förutsätter jag att en inspektion är nödvändig. Vägrar föreningen att anlita en auktoriserad inspektör och vägrar de också att göra något åt felet borde ni själva kunna se till att åtgärd kommer till stånd. Men som nämnt bör ni kunna genomföra dessa åtgärder på föreningens bekostnad, alltså kräva ersättning för de kostnader och den skada ni fått lida.

Denna fråga är lite för komplicerad för att jag som student ska kunna ge er vägledning och hjälpa er så att felet på er bostad rättas till. Jag rekommenderar därför att ni vänder er till en utav våra jurister på Lawline för att få vidare hjälp i frågan. Ni kan boka en tid direkt här.

Hoppas att detta svar hjälpte er! :)

Lovisa NilssonRådgivare