FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/05/2014

Återtagande av skriftlig fullmakt

Hej, Jag och mina två syskon har fått ett brev från en juridisk firma där de skriver att vi tydligen ärver något. Framkommer inte vad. Mina syskon har redan skickat in sin fullmakt där de låter dem företräda dem. Men vill återkalla den. hur går vi tillväga? Pernilla

Lawline svarar

Hej Pernilla, och tack för din fråga.

Det dina syskon har gett firman är en skriftlig fullmakt. En sådan fullmakt gäller tills det att fullmaktshavaren får ett meddelande om att fullmakten inte längre gäller, se 13§ lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. Att skicka ett brev där fullmakten identifieras, genom till exempel fullmaktsgivare och det datum fullmakten skrevs under, och återkalla den, gör att firman inte längre kan rättshandla å dina syskons vägnar.

Ni kan förstås även kontakta dem via telefon och säga att fullmakten återkallas samt att ett skriftligt meddelande därom kommer att komma via post, detta för att undvika att firman hinner företa rättshandlingar å dina syskons vägnar innan det skriftliga återkallandet nått fram.

Sofia LinderRådgivare