FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/06/2016

Återlämna lös egendom

Jag har haft min hund hoa en fodervärd i ca 1år nu. Och nu vill jag ta hem han för nu har jag tid för han. Men nu får jag inte hämta hem han för fodervärlden. Hur ska jag gå tillväga för att lösa det på ett lagligt sätt så fodervälden inte kan anmäla mig förnånting. Tänkte om jag bara åker dit och hämtar hunden kan dom väl anmäla mig för olagaintrong osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt vägrar fodervärden att lämna tillbaka hunden till dig.

Har ni skrivit kontrakt på hur länge hunden skulle vara hos värden, t ex ett år, men värden nu fortsättningsvis håller kvar hunden rör det sig om kontraktsbrott. Viktigt att komma ihåg är att avtal också kan ingås muntligen.

Vad jag föreslår är att du pratar med fodervärden igen, och förklarar situationen. Du är ägare till hunden, och har därför rätt att nu ta hem den, så vida ni inte har skrivit avtal på att värden ska få ha hunden en längre tid.

Därefter råder jag dig att vända dig till Kronofogdemyndigheten, de kommer att hjälpa dig vidare. Det är till kronofogdemyndigheten som du vidare kan ansöka om en handräckning. En ansökan om handräckning gäller vid frågor där egendom inte har återlämnats. Hund ses juridiskt sätt som lös egendom. Ansökan ska göras skriftligen enligt reglerna i lagen om betalningsförelägganden och handräckning. Kronofogdemyndigheten kommer att leda dig vidare i frågan.

Kontaktuppgifter till kronofogdemyndigheten hittar du här.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar och att värden nu lämnar tillbaka din hund.
Har du ytterligare frågor så är det bara att återkomma.

Ha en bra dag och en trevlig midsommar.

Anna PieschlRådgivare