Återkräva gåva till dödsbo

Hej min farbror gick bort för en vecka sedan och nu har hans särbo börjat krångla.

Anledningen är att jag i gåva fått 2st traktorer och en snöskoter.

Detta var muntligt och jag äger dem sen ett par år tillbaka.

Nu vill hans särbo ta tillbaka allt, inte bara av mig utan flera personer som fått saker av honom.

Han var inte dement eller liknande som gjorde att han gav bort saker.

Det var ett muntligt avtal och alla hans syskon vet om detta samt vänner.

Har hon någon som helst rätt att kräva tillbaka?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Nej, under förutsättning att hon inte är testamentstagare har hon ingen rätt att kräva tillbaka egendom som din farbror givit bort i gåva. Eftersom du verkar ha mottagit gåvan och har den i din besittning är den också sakrättsligt skyddad.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare