FrågaÖVRIGTÖvrigt29/11/2023

Återkom gärna på mail

Hej! Min fråga är inte lätt att svara på. Vill därför bara höra era synpunkter och förslag. Jag har gett min dotter en tomt på ö i staten Bahamas övärld. Den har inget värde på grund av överutbudet. Går inte att sälja däremot måste hon betala ca 10.000 per år i skatt. Detta stressar henne. Den är registrerad på henne på ett professionellt sätt i deras administration. Deras skattekontor säger att om man inte betalar den årliga skatten plus förseningsavgifter tar de tomten för att täcka den ej gjorda inbetalningen. Hon är orolig för att om hon gör det så kanske hon hamnar i ett internationellt indrivnings register och det vill hon inte då hon har en hög befattning i Engelskt fondbolag. Detta har dock ingen hört talats om. Men hon är försiktig. Mitt förslag är att hon ger tomten tillbaks till mig. Jag betalar givetvis alla transferings kostnader. Vinden kan vända så att det kan vara intressant att behålla tomten. Eller så betala helt enkelt inte skatten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

Din ärendebeskrivning är något svårtolkad, eller rättare sagt; det saknas en uttrycklig fråga, och det är därmed inte helt klart vad som efterfrågas ifrån din sida.

Återkom gärna till mig imorgon torsdag då på jacob.bjornberg@lawline.se.

Önskar fortsatt trevlig vecka!

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare