Återkallelse av uppehållstillstånd

Hej.

Jag läser juridik 2 och kom fram till en fråga som jag funderat över men som min lärare inte hade någon konkret svar på.

Vi gick igenom ett fall där en man som kommit till Sverige för att söka asyl inte kunde styrka sin identitet och fick avslag, men innan han återvände, eller efter att han återvänt (minns ej), kunde han bevisa med material att han var förföljd i sitt land och därför behövde söka skydd i Sverige. Det som dock kom fram var att mannen innan hade kommit till Sverige med falsk identitet, dock fick mannen sin asylsökan prövad igen och fick uppehållstillstånd. Min fråga är: finns det någon form av straff eller försvåringar för att få uppehållstillstånd om man kommit med falsk id, men sedan accepterar sitt fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Lite svårförståelig fråga men om jag uppfattar den rätt så rör det sig om en återkallelse av uppehållstillstånd. Om en person får ett uppehållstillstånd beviljat med falsk identitet kan det ibland återkallas. Återkallelse av tillstånd kan göras enligt Utlänningslagen. Enligt 7 kap. 1 § utlänningslagen får ett uppehållstillstånd återkallas om personen har lämnat oriktiga uppgifter eller medvetet förtigit omständigheter som varit av betydelse för att personen har fått uppehållstillståndet. Om personen har vistats i mer än 4 år i Sverige med uppehållstillstånd får tillståndet återkallas endast om det finns synnerliga skäl. Synnerliga skäl innebär att det ställs högre krav för att ett uppehållstillstånd ska få tas tillbaka för den som har vistats länge i Sverige. Att anse en återkallelse som ett "straff" vore rimligt i sådant fall.

Vänligen,

Mikhail AtayevRådgivare