Återkallelse av testamente: vi hittar endast en bestyrkt kopia av testamentet

Min faster( syster till min pappa) och farbror hade ett gemensamt testamente, där endera parten ärver den andre med full äganderätt. Min farbror gick bort före min faster . Nu har min faster gått bort. hon skrev dock ett nytt testamente, men det originalet hittar vi inte. enbart obevittnad kopia. gäller det gemensamma testamentet giltlighet med automatik, eller ses det som anullerat genom att min faster skrev ett nytt, trots att det nu saknas. hur sker arvsordningen i så fall. kvar i livet efter min faster, finns bara en syster till henne och 2 brorsbarn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man skriver i ett testamente att testamentstagaren ska ärva med full äganderätt så innebär det att testamentstagaren har rätt att göra vad den vill med den ärvda egendomen, även testamentera bort den till någon annan. Din faster skrev ett nytt testamente vilket hon hade all möjlighet att göra. När man skriver ett nytt testamente så ersätter det normalt det gamla testamentet, om det framgår att det är vad testatorn (den som skrivit testamentet) önskat, då man alltid måste tolka ett testamente efter testatorns vilja (11 kap. 1 § ärvdabalken). Huruvida det nya testamentet ska tolkas som en återkallelse av det gamla testamentet beror därmed på hur det är formulerat i förhållande till det gamla. Många gånger så skriver man i ett nytt testamente att "detta testamente ska ersätta alla tidigare förordnaden" eller liknande, men även utan en sådan formulering så kan det tolkas som en återkallelse av det gamla.

Om det nya testamentet ska tolkas som att det innebär en återkallelse av det gamla testamentet så ska arvsfördelningen helt baseras på det nya testamentet. Du skriver att det nya testamentet återfunnits endast i bestyrkt kopia (inte original). Att ett testamente inte återfinns i original gör att man inte med säkerhet kan veta att testamentet inte återkallats genom att det t.ex. förstörts av testatorn. I sådant fall kan det bli testamentstagaren som måste bevisa att testamentet inte återkallats. Om alla berörda arvtagare är överens så går det dock att behandla den bestyrkta kopian som ett original.

Jag kan inte närmare gå in på hur eventuell fördelning av arvet bör ske då jag inte vet de exakta formuleringarna i testamentet. Råder osäkerhet eller tvist mellan berörda arvtagare så råder jag er att söka vidare rådgivning av jurist som kan titta närmare på testamentena och de exakta förhållandena i just ert fall. Vill du boka tid med en av Lawlines verksamma jurister så kan du göra det via den här länken.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare