Återkallelse av svenskt medborgarskap

Hej! Jag undrar följande: En person som fått permanent uppehållstillstånd i Sverige genom att uppge sig vara yngre än hen är. Efter ett antal år får personen även svenskt medborgarskap. Kan personen nu registrera sin riktiga födelseålder eller riskerar hen att förlora det svenska medborgarskapet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli svensk medborgare ska du:

- kunna styrka din identitet genom att visa ditt hemlandspass i original eller visa ett identitetsdokument i original eller en nära släkting intygar din identitet.

- ha fyllt 18 år

- ha permanent uppehållstillstånd (PUT), uppehållsrätt eller uppehållskort

- ha uppfyllt kraven för hemvist (bott i Sverige en viss tid)

- ha levt ett skötsamt liv i Sverige.

Det är olagligt att lämna oriktiga uppgifter om sin identitet. Om det visar sig att man har lämnat falska identitetshandlingar eller oriktiga uppgifter om sin identitet kan Migrationsverket återkalla ett beslut om uppehållstillstånd och besluta att man ska utvisas ur Sverige.

Om man däremot beviljats svenskt medborgarskap enligt ovan kan det inte återkallas. Ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i Sverige kan fråntas sitt medborgarskap, inte ens om medborgarskapet erhållits på falska uppgifter, identitet eller på felaktiga grunder.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare