Återkallelse av permanent uppehållstillstånd

Hej,

Jag undrar om att kan någon återkalla min PUT pga skilsmässa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

PUT beviljas eller avslås utifrån de förutsättningar som föreligger då ansökan görs. Att omständigheter ändras betyder inte nödvändigtvis att ett redan beviljat PUT kan återkallas. Om du däremot agerat under falsk identitet eller lämnat falska uppgifter som legat till grund för beviljandet kan ditt PUT omprövas.

Ett PUT kan också återkallas om du begår en brottslig handling och en domstol beslutar om utvisning, eller om du flyttar från Sverige utan att informera myndigheterna och/eller om du vistas utomlands i mer än två år.

Det finns alltså ingenting som säger att en skilsmässa i sig skulle kunna ligga till grund för att PUT återkallas.

Vänligen,

Peter HolmerRådgivare