Återbetalningsskyldighet när jag fått för mycket lön?
Fråga
Svar
Hej, och tack för din fråga!
Så som jag uppfattar situationen har du fått en större utbetalning än vad du har rätt till enligt det anställningsavtal som gäller mellan dig och din arbetsgivare. Annorlunda uttryckt kan man säga att den del av utbetalningen som går utöver det du egentligen skulle ha fått är en betalning som gjorts utan någon rättsgrund.
Situationen regleras enligt den i lagtexten oskrivna principen om condictio indebiti, eller på svenska ungefär "misstagsbetalningar". Som huvudregel gäller att den som fått en betalning den inte skulle ha fått, eller har fått mer pengar än hon skulle ha fått, ska återbetala den summa som överfördes felaktigt. Man har inte något berättigat anspråk på denna summa.
Huvudregeln har emellertid vissa undantag. Det brukar sägas att om betalningsmottagaren varit i god tro och inrättat sig efter betalningen bortfaller återbetalningsskyldigheten. Huruvida denne varit i god tro får avgöras i varje enskilt fall. Den som har samma fasta månadslön varje månad och en månad får en avsevärt större löneutbetalning (kanske rentav dubbla beloppet) kan i normalfallet inte sägas ha varit i god tro, hon borde ha insett att någonting inte stämde med betalningen. Om man däremot är timvikarie som har olika månadslön beroende på hur många timmar man har jobbat minskar givetvis kraven på att man borde ha insett att någonting var fel med betalningen. Att inrätta sig efter betalningen innebär att man på något sätt har anpassat sig efter betalningen och manifesterat att man trott att den utgjort ett för en själv disponibelt belopp, t ex genom att spendera pengarna.
Slutligen ska sägas att du som anställd står i ett underlägset förhållande till din arbetsgivare och att allmänna principer inom förmögenhetsrätten ofta ger ett starkt skydd mot en svagare part. Något helt säkert kan inte sägas om din situation utan att ha samtliga fakta på bordet, men som det verkar finns det absolut anledning att tro att du inte är återbetalningsskyldig. Du kan läsa Högsta domstolens resonemang i ett condictio indebiti-ärende här (längst ner på sidan finns HD:s dom) eller boka juridisk rådgivning hos Lawline här.
Hoppas att du fått svar på din fråga!
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning