FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/05/2018

Åtalad för förargelseväckande beteende, betala rättegångskostnader?

Hej. Jag blev tagen på stan för att ha kissat i en buske. Polisen kom när jag gick runt hörnet och knäppte mina byxor. Jag vägrade skriva på boten och fick då besked att antingen skriver du på eller så åker du i fyllecell. Jag vägrade givetvis ännu mer att skriva på och frågade om behovet av omhändertagande skulle upphöra om jag skrev på? Detta retade så klart upp polismannen ännu mer. Han påpekade att jag själv hade valt detta. Jag frågade om det var normalt att man fick välja straff.. det blev inte bättre. Någon vecka senare blev jag kallad till förhör i ärendet. Polismannen påstår att han sett mig stå med könsorganet framme och urinerat på en mur. Vilket är ren lögn. Samtidigt placerar han min kompis på en helt annan plats än de 5 meter ifrån som han var när polisen svängde runt hörnet. Jag totalvägrar att erkänna brott på det vis som polismannen säger. Nu är jag kallad till tingsrätten för detta. Min fråga är kan detta kosta mig mer än de 800.- i penningböter som är normalstraffet för förargelseväckande beteende? Jag tar gärna detta till rätten och upplyser hur en polis ljuger. För den andra polisen uppger att dom trodde att någon nog kissade i buskarna. Men skall jag stå för massa rättegångskostnader och liknande är det ju oklart vad notan blir för att reta upp polisen ytterligare.

Med vänlig hälsning, heja Sverige.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte har anlitat en privat försvarare (dvs en försvarsadvokat för egen kostnad) så kommer du inte behöva betala för rättegångskostnader. I mål som inte innebär anhållande eller häktning har man normalt sett inte rätt till en försvarsadvokat som bekostas av staten, 21 kap 3 a § samt 10 § rättegångsbalken. Däremot kan du ju såklart anlita en egen advokat som du betalar för.

Med andra ord, du har kommer inte behöva betala för rättegångskostnader (om du inte har anlitat en advokat, de betalas inte av allmänna medel). Eftersom 800 kr är det normala för förargelseväckande beteende lär du inte få böter högre än det, såvida du inte står åtalad för andra brott i samma rättegång som du också kan dömas till.

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare