Arvtagare bosatt utomlands

Min son bor i Spanien sedan början av 90-talet och har dubbelt medborgarskap. Han är mitt enda barn och jag är ensamstående, så han är alltså min bröstarvinge. Vad innebär de nya reglerna för honom, när jag går bort? Jag har t.ex en kapitalförsäkring och just nu ett litet hus, men inga större tillgångar. Han har två barn, som är bosatta i Sverige.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med de "nya reglerna" antar jag att du menar EU:s nya regler om arv osv. Dessa blir enbart tillämplig om arvlåtaren befinner sig i ett annat land än Sverige, det spelar ingen roll var arvtagaren är bosatt. Så länge du är bosatt i Sverige är det således svenska arvsregler som kommer gälla vid din bortgång. Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken är det bröstarvingar som ärver i första hand. När du går bort är det således din son som är bosatt i Spanien som kommer ärva hela din kvarlåtenskap.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare