FrågaSKATTERÄTTArvsskatt03/05/2017

Arvsskatt om arvtagare är bosatt utomlands

Hej!

Jag är bosatt i Belgien sedan 5 år och betalar nu endast fastighetsskatt i Sverige. Jag är svensk medborgare. Mina föräldrar bor permanent i Sverige och är svenska medborgare. Detta tillstånd lär fortsätta under överskådlig tid. Då Belgien har arvskatt och Sverige inte har det, vad kommer ur beskattningshänseende att ske om de skulle avlida?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom att Sverige är med i EU är EU:s förordning nr 650/2012 tillämplig i fråga om vilket lands arvslagstiftning som ska aktualiseras i ett fall som detta. I denna förordning framgår att det är arvsreglerna i det land där den avlidne hade sin hemvist vid tidpunkten för bortgången som ska tillämpas.

Sverige har, precis som du säger, ingen arvsskatt och eftersom dina föräldrar är bosatta här kommer därför arvet efter dem inte att påverkas av någon arvsskatt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar
Mikaela LundbladRådgivare