Arvsrelger för person med dubbelt medborgarskap

Hur fungerar arvsreglerna i Grekland om personen som avlidit hade dubbelt medborgarskap? (Grek/Svensk).Personen var skriven i Grekland vid dödsfallet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I sådana här situationer hamnar vi i svensk internationell privaträtt, vilket är ett ganska stökigt rättsområde. Men enligt dess lagar kan vi ta reda på om svensk eller grekisk rätt ska användas. Egentligen hade jag behövt veta mer detaljer för att ge ett ordentligt svar (så som var personens egendom finns). Ju fler "kopplingar" som finns till ett land, ju större chans är det att det landets lag kan användas. Alltså, dog personen i Sverige och all dess egendom finns här är det mer troligt att svenska arvsregler kan användas istället för grekiska.

Lag (1937:81) om internationella rättsförhållande rörande dödsbo (IDL) 1 kap 1 § (https://lagen.nu/1937:81) säger att rätt till arv efter en svensk medborgare ska avgöras enligt svensk lag, oavsett om personen bodde i Sverige eller inte. Det betyder att ni kan använda svensk lag (ärvdabalken i detta fall) för att avgöra vem som har rätt att ärva (och ni behöver inte trassla in er i grekisk rätt). Gällande själva bodelningen vänder vi oss till 2 kap 2-6 §§ IDL. Dessa lagrum gäller om personen inte bodde i Sverige men hade egendom här. Det är endast om den avlidne har någon egendom i Sverige som svensk lag kan användas vid bodelning. Annars finns förmodligen ingen naturlig koppling till landet och då ska grekisk rätt användas. Finns det någon fast egendom (hus, fastighet etc.) ska lagen i det land där den är belägen användas, enligt 1 kap 2 § IDL.

Hur grekisk rätt fungerar har jag tyvärr ingen koll på, och är svårt att hitta genom google. Du kan vända dig till den här sidan för att få lite vägledning, http://www.successions-europe.eu/sv/greece/topics. Eftersom den avlidne har dubbelt medborgarskap talar det för att ni i princip kan välja vilket lands lag ni vill använda, eftersom det verkar som att grekisk rätt pekar på att lagen i det land där personen är medborgare ska användas. Vilket alltså är både Sverige och Grekland i detta fall.

Hoppas att svaret var till hjälp,

Molly MalmRådgivare