Arvsrättsliga konsekvenser av gåva till barnbarn?

Hej

Behöver svar på följande, Min morfar vill att jag övertar hans hus taxeringvärdet är 1 milj värdet ca 1,4 milj mitt pris 800000.

Vad jag har förstått så klassas det som gåva och jag övertar hans anskaffningsvärde den dagen jag avyttrar. men vad händer tex med min mamma och hennes bror om dom anser att jag fått förmåner och att försäljning till mig har skett för att tex minska deras "arv".

Kan jag hamna i en situation där jag kan få betala dom den dagen min morfar dör?

Lawline svarar

Hej!

Fastighetsöverlåtelsen är ett så kallar blandat fång, då överlåtelsen delvis sker mot vederlag och delvis utan. Mellanskillnad mellan vederlaget och marknadsvärdet utgör en gåva. Skattemässigt tillämpas dock huvudsaklighetsprincipen avseende fastigheter, och så länge vederlaget understiger taxeringsvärdet så sker inte någon beskattning vid överlåtelse, utan det ses skattemässigt som en gåva (se http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2724.html). Gåvodelen kan dock i vissa fall få arvsrättsliga konsekvenser.

Som utgångspunkt har personer rätt att under sin livstid disponera över sin egendom som de önskar, vilket inkluderar att ge bort saker. När man har barn finns dock en skyddsregel som ska förhindra att egendom ges bort i syfte att undvika deras anspråk på arv. Enligt 7:4 ärvdabalken (ÄB) ska, om gåva givits för dödsfalls skull, bröstarvingarnas laglott beräknas som om gåvan inte givits. Om kvarlåtenskapen inte räcker för att täcka laglotten, vilken motsvarar halva arvet (7:1 ÄB) blir gåvotagaren skyldig att ersätta bröstarvingarna för det som saknas.

Att gåva givits för dödsfalls skull brukar förutsätta antingen att gåvogivarens död är nära förestående eller att gåvogivaren trots att egendomen givits bort har nytta av den fram till sin död. Om din morfar på något sätt förbehåller sig nyttjanderätt till fastigheten eller ligger på sin dödsbädd så kan gåvan vara en gåva för dödsfalls skull. Om ingen av dessa omständigheter föreligger är det dock ingen gåva för dödsfalls skull. Då är inte 7:4 ÄB tillämplig, och du kan inte bli skyldig att ersätta din mamma och hennes bror när din morfar går bort. Dessutom är vederlaget så pass högt att det framstår som osannolikt att en kränkning av laglotten skulle ske. Då din morfar kan ge bort hälften av sin egendom utan att laglotten kränks, då laglottsskyddet endast berättigar bröstarvingarna till halva kvarlåtenskapen, och vederlaget motsvarar mer än halva marknadsvärdet så bedömer jag det som osannolikt att din mammas och hennes brors laglotter kränks, och att du därför skulle bli ersättningsskylidig.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare