Arvsrätt som omyndiga bröstarvingar

Min dotter dog genom självmord i februari Vad gäller arv till hennes barn på 1 och 3år Hon var separerad och inte gift med barnens far

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att ett testamente inte har upprättats.

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB) och föräldrabalken (FB).

Dina barnbarn är din dotters bröstarvingar och kommer därmed att ärva lika mycket efter sin mor (2 kap. 1 § ÄB). Barnens far ärver inget efter din dotter, eftersom de inte är gifta (3 kap. 1 § ÄB). Barnen kan dock inte förvalta sitt arv efter sin mor, eftersom barnen är omyndiga och får inte råda över sin egendom (9 kap. 1 § FB). Istället träder barnens förmyndare in och förvaltar arvet (12 kap. 1 § FB). Det är barnens far som blir förmyndare om han fortfarande är vårdnadshavare till barnen (10 kap. 2 § FB). Fadern har i sådana fall en skyldighet att ta hand om arvet på det sätt som är bäst för barnen (12 kap. 3 § FB). Barnens far kommer dock att stå under överförmyndarnämndens tillsyn. Överförmyndaren kontrollerar så att fadern inte missköter barnens arv genom att begära upplysningar som fadern är skyldig att lämna in (12 kap. 9 § FB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare