Arvsrätt och efterlevande sambo

Min pappa har avlidit och jag är enda bröstarvinge och särkullbarn? Han ägde 30% av ett hus och hans sambo resterande 70%. Det finns även en bil som är registrerad på honom. Han har skrivit ett testamente där jag tror att han testamenterat hus och bil till sambon. Vad är det minsta som jag kan förvänta mig vid en bodelning?

Om jag har del i huset kan jag då få ut pengar motsvarande marknadsvärde eller måste jag vänta till sambon dör?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom att du är din fars enda bröstarvinge ska du få ut din laglott som motsvarar 50 % av fin fars egendom (7 kap. 1 § ärvdabalken). Din far inte gift, och därför har du rätt att få ut ditt arv på en gång. Annorlunda gäller när det är fråga om gifta makar (3 kap. 1 § ärvdabalken).

Nu har din far testamenterat hus och bil till sin sambo. Skulle det vara så att du till följd av testamentet inte får ut hela din laglott kan du påkalla jämkning av testamentet och kräva ut din laglott (7 kap. 3 § ärvdabalken). Smidigast skulle då kanske ha varit om sambon köpte ut dig, då till ett värde som motsvarar 50 % av din fars egendom. Du ska alltså inte behöva vänta till sambon avlider.

Jag hoppas att detta ger dig det svar du sökte.

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare