Arvsrätt och bröstarvinges laglott

Hej,

Min pappa som jag inte haft kontakt med på 16 år ligger nu på sin dödsbädd och jag undrar nu hur det ligger till med arvsrätten för mig. Kan han utesluta mig från att ärva honom genom att testamentera ut mig eller har jag en laglig rätt på något sätt? Vi är 5 helsyskon och han har endast kontakt med 3 av oss. Han är omgift med en ny kvinna sedan många år tillbaka.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Rätten till arv berörs i Ärvdabalken som du hittar https://lagen.nu/1958:637.

Utgångspunkten är att om arvlåtaren, som är din pappa i detta fall, har barn så delas arvet lika mellan dessa, ÄB 2:1. Arvlåtaren kan dock förfoga över egendomen genom testamente och då kan likadelningen sättas ur spel. Men arvlåtarens barn har alltid rätt till den så kallade laglotten. Laglotten är hälften av arvslotten (det vill säga vad du skulle få vid en likadelning mellan alla dina syskon) och den kan inte testamenteras bort av arvlåtaren, ÄB 7:1. Du kan begära jämkning i testamentet om din far har testamenterat bort mer än din laglott, ÄB 7:3. Att din far är omgift påverkar inte heller din rätt, då du som så kallat särkullbarn har rätt att få ut ditt arv direkt, ÄB 3:1. Din far kan alltså inte helt utesluta din rätt att ärva, utan du har alltid rätt till din laglott.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare