Arvsrätt gällande enskild egendom vid makes död då det finns särkullbarn

Vi är ett gift par som har 5 särkullbarn. Min make har 3 och jag 2 från tidigare äktenskap.

All vår egendom är idag giftorättsgods. Vi vill säkra upp att så mycket som möjligt tillfaller den andre maken vid ett dödsfall. Är det bättre att göra all egendom till enskild i så fall. Till saken hör att vi även äger en fastighet i Grekland. Kan man skriva den som enskilda egendom och det gäller även där?

Lawline svarar

Hej tack för att ni har vänt er till Lawline med er fråga!
Om ni skriver all egendom som enskild så kommer särkullbarnen till den avlidne maken att ärva det som denna har som enskild egendom. Efterlevande make ärver nämligen inte före särkullbarn om inte denna väljer att avstå sitt arv enligt lag (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1).
Det enda den efterlevande maken får ut om det finns särkullbarn är sin del av eventuell bodelning.
Efterlevande make kommer alltså inte ta del av den avlidne makens enskilda egendom eftersom egendomen inte kommer att ingå i bodelningen.

Gällande fastigheten i Grekland kan ni genom äktenskapsförord skriva den som enskild egendom enligt äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1) Dock gäller detsamma här, egendomen kommer tillfalla särkullbarnen till den maken som har egendomen som sin enskilda om denna avlider.

Det är istället bättre att skriva ett testamente som skyddar efterlevande make genom att testamentera egendom till denna.
Om ni behöver hjälp med testamente så kan ni boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på arvsrätt. Ni kan boka direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare