Arvsrätt för sambor

Min mor har varit sambo i över fyrtio år. De bor i ett hus som sambon förvärvade för oss alla att bo i. Mor hade tre barn innan de träffades och fick två barn med sambon. De bor fortfarande tillsammans. Vad händer när någon av dem dör? Ärver min mor något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om samboförhållanden finns i sambolagen (SamboL) och det är därför hit jag kommer att hänvisa mina svar.

Ett samboförhållande upphör när en av samborna avlider (2 § 1 st. 3 p. SamboL). När ett samboförhållande upphör av denna anledning ska bodelning ske (8 § SamboL).

Sambornas gemensamma bostad och bohag är samboegendom, om det har införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Som jag förstår det har din mors sambo införskaffat huset för gemensamt bruk och det är därför samboegendom.

Vid bodelning ska sambornas andelar i samboegendomen beräknas (12 § SamboL). Här kan man alltså komma fram till att din mors sambo äger hela huset om han är den enda som har betalat för huset. Om det är så att både din mor och hennes sambo bidragit till kostnaderna av huset föreligger dock "dold samäganderätt" och din mor har rätt till hälften av huset.

Ovan är dock inte "arv" i strikt juridisk mening, utan det innebär egentligen bara att din mor får det hon har äganderätt till. Sambor har inte arvsrätt i strikt juridisk mening och "övertar" således inte något som den andra sambon äger vid en eventuell död av andra. En sådan arvsrätt föreligger endast för makar (och stadgas i 3 kap. ärvdabalken).

Om sambor önskar ärva varandra kan de upprätta testamente till förmån för den andra. Ett sådant testamente får emellertid inte strida mot laglotten som en sambos bröstarvingar har rätt till. Har du frågor om testamente eller laglott ber jag dig återkomma med en sådan fråga då jag inte vill att svaret ska "glida ifrån" ämnet.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare