FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2017

Arvsrätt för sambo

Min sambo dog i nov 2016 han har 4 barn från 2 äktenskap en avstod laglotten 2 kom till bodelningen har

tagit det som fanns, påstår att det är bara deras arv, jag sambo har testamente deras halvsyster har ju arvsrätt

efter sin far men vi är överkörda av dom, det fanns en gammal klocka som jag vill värdera men dom säger

att det är bara dom som kan ärva den. Hjälp vad gör vi i efterhand, vi har inte pengar att anlita någon till hjälp.

Tack på förhand, om ni kan ge något svar i den här frågan så vi kan få upprättelse.

Lawline svarar

Hej!

När någon går bort görs i första hand en bodelning där man värderar egendomarna i arvet. Detta ska ske inom 3 mån efter personen gått bort (20 kap 1 § Ärvdabalk) Den avlidnes barn har rätt till 50 % av arvslotten (7:1 Ärvdabalken). Alla egendomar ska värderas vid själva bodelningen och andelarna i boet ska sedan fördelas på lotter. Värderingen av klockan skulle alltså ha skett i samband med själva bodelningen. Som huvudregel ärver du som sambo endast del av bostad/bohag som ni gemensamt köpt (Sambolag 8 §, 3 §). Med andra ord ingår inte en klocka i detta såvida din sambo inte har testamenterat denna till dig. Eftersom detta är snåriga frågor rekommenderar jag dig att kontakta en familjejurist om du vill ha mer utförliga svar och då du själv kan beskriva din situation för denne närmre.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lagrum: https://lagen.nu/1958:637 samt https://lagen.nu/2003:376

Amanda Strömblad LarssonRådgivare