Arvsrätt för adopterad barn

Arv - adoption. Vi är ett gift pensionärspar i 80-årsåldern. Enligt tingsrättens beslut år 2016 har min make adopterat min vuxne son. Av beslutet framgår att sonen är min makes adoptivbarn och " ska anses som vår gemensamma son". Fråga: Har sonen arvsrätt efter mig, hans biologiska mor ? - såväl som efter hans adoptivfader, min make.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB) och föräldrabalken (FB).

Adoptivbarn likställs med biologiska barn (4 kap. 8 § FB), vilket betyder att er adopterade son kommer att få samma rättigheter till arv som biologiska gemensamma barn (4 kap. 21 § FB). Er son kommer i sådana fall bli er bröstarvinge och kommer att kunna ärva från er båda (2 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare