Arvsrätt efter förälder med utländskt medborgarskap.

Hej!

Min pappa är fransman och bor i Frankrike.

Har jag rätt att ärva honom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Mot bakgrund av att din pappa är fransk medborgare ska fransk rätt tillämpas. Detta framgår av 1 kap. 1 § 2 st. lag om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo. Tyvärr har jag inte tillräcklig kunskap om hur arvsreglerna i Frankrike ser ut för att kunna besvara din fråga. Rent spontant skulle det dock förvåna mig om du inte skulle ha arvsrätt efter din far enligt fransk rätt.

Om du vill gå vidare med din fråga rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist specialiserad på arvsrätt.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare