Arvslottens storlek efter förskott på arv

Hej Vi är tre syskon. År 2007 fick syskon C, som förskott på arv, ett fritidshus med taxeringsvärdet 2 miljoner från vår mamma som var änka i oskiftat bo. Nu har hon avlidigt. Vi tror att hon kommer att efterlämna ett arv på ytterligare 2 miljoner. Hur ska detta fördelas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid arv är utgångspunkten i lagstiftningen att den avlidnes arvingar ska få lika stor del var av arvet enligt Ärvdabalken (ÄB) 2:1, https://lagen.nu/1958:637#K2

Gåvor som den avlidne givit till en arvinge under sin livstid är att se som förskott på arv och därmed ska avräknas från arvingens arvslott enligt ÄB 6:1, https://lagen.nu/1958:637#K6

Det är då gåvans marknadsvärde vid gåvotillfället som utgör det belopp som ska avräkans, ÄB 6:3.

Om inget förskott på arvet skulle getts till syskon C, skulle ni alla tre delat lika på er mors kvarlåtenskap, totalt 4 miljoner- arvslotten skulle då varit 1.33 miljoner var (då jag inte vet fritidshusets marknadsvärde använder jag taxeringsvärdet)

Nu ska C:s förskott avräknas från dennes arvslott. Detta innebär att C har fått mer i arv än er övriga syskon, dock behöver inte C kompensera er för detta enligt ÄB 6:4.

Kvarlåtenskapen vid er mors död (2 miljoner) kommer därför delas lika mellan er två syskon som inte fått något förskott på arv

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare