Arvslott och laglott för bröstarvinge

Jag har 5 barn och är skild 4 barn med en fru och ett med en sambo Ärver alla lika och kan jag testamentera

så att någon/ra får mer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga återfinns i ärvabalken (ÄB).

Arv enligt den legala arvsordningen
Arvlåtarens barn ingår i den första arvsklassen, där alla barn ärver lika mycket. (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär i detta fall att vardera barn kommer att erhålla 20 % var av din kvarlåtenskap.

Arv enligt testamente
Den legala arvsordningen kan dock rubbas med hjälp av ett testamente. Jag vill inledningsvis framhålla att det enligt svensk rätt inte är möjligt att göra ett barn helt arvlös, arvet kan enbart begränsas.
En bröstarvinge har nämligen alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten, vilket i detta fall är 10 % (7 kap. 1 § ÄB). Genom testamente kan du med andra ord minska arvet så att det enbart utgör laglotten. Resterande del får du fritt testamentera till vem du vill.

Sammanfattning
Enligt den legala arvsordningen ärver samtliga barn lika mycket (2:1 ÄB). Det innebär i detta fall att vardera barn kommer att erhålla 20 % var av din kvarlåtenskap.
Den legala arvsordningen kan dock rubbas genom ett giltigt testamente. Barnet, vars arv begränsas genom testamentet, har dock alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten (7:1 ÄB). Det barn vars arv minskats måste dock, för att få ut sin laglott, påkalla jämkning av testamentet och kräva att få ut sin laglott (7:3 ÄB). Detta gäller enbart i de fall då testamentet inskränker på laglotten, alltså då du i ditt testamentet fördelar mindre än 10 % till ett visst barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Aksinja RönnlundRådgivare