Arvsfråga - förtida arv?

Hej,

Kan man efter snart sex år begära , att få ut sitt morsarv fast fadern lever?

Vi är tre barn inom detta äktenskap.

(Det ryktas att min far har en dotter utanför äktenskapet, men inget som är bekräftat.)

Med vänlig hälsning

Annika Persson

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning

Som jag förstår är ni oroliga för erat arv efter att ha hört om en eventuell, obekräftad syster utanför äktenskapet?

För det första är du och dina två syskon vad som brukar benämnas bröstarvingar enligt 2 kap. 1§ Ärvdabalken. Det betyder att ni är de som främst ärver efter era föräldrar.

Om er far skulle ha en dotter utanför sitt äktenskap skulle hon vara vad som kallas för särkullbarn och har endast rätt till att dela arvet med er efter er fader. Det som fanns när er mor dog har hon aldrig rätt till att dela. Därmed behöver ni inte oroa er för det vare sig nu genom ett förskott på arvet eller senare efter er fader dött.

Bouppteckning sker efter varje dödsfall och därmed har arvslotten redan förtecknats efter er mor.

Jag hoppas det här svaret har lugnat er.

Yvette LindRådgivare