Arvsförskott - utfästelse

Vi avser att ge vår en dotter en av våra fastigheter som förskott på arv. Vad behöver vi tänka på?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om en förälder ger en gåva till sin bröstarvinge under sin livstid presumeras den gåva vara förskott på bröstarvingens arv, om inget annat har föreskrivits vid gåvans givande eller med hänsyn till omständigheterna.

Det är den verkliga avsikten med gåvan som har betydelse, utfästs ingenting så tar man för givet att det är ett förskott. Viljeförklaringen kan lämnas genom testamente, eller muntligen eller på annat sätt. Viljeförklaringen behöver heller inte komma från vid gåvans givande utan det kan ske senare.

Vill ni redan nu tydligt föreskriva att fastigheten är ett arvsförskott kan ni även utfärda ett gåvobrev där ni särskilt föreskriver att gåvan är ett förskott på arv. Behöver ni hjälp med att utfärda ett gåvobrev kan ni klicka här.

Hoppas du har fått svar på er fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Cornelia NajafiRådgivare