Arvsfördelning om en släkting befinner sig på okänd ort

Hej Min far gick bort,ingen sambo eller fru. Vi är 3 syskon och har fått vetenskap om en 4de.

Inget testamente finns.

Detta syskon är numera bosatt utomlands men finns ingen adress att finna sedan han flyttar runt.

Nu är det dags för bouptäckning så hur går vi vidare med att finna denna person? Och hur fördelar vi arvet lika så inga oangelägenheter - uppstår efteråt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Varje barn har enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken rätt till ¼ av kvarlåtenskapen efter din far. Ni bör därför försöka hitta det syskon som befinner sig utomlands. Ett förslag är att vända er till utrikesministeriet för att få hjälp med detta. Ni kan också söka efter hans bostadsadress i offentliga register.

Det är möjligt att skifta större delen av arvet även innan ni hittar det syskon som befinner sig utomlands. I så fall måste ni dock reservera en ¼ av kvarlåtenskapen för hans eller hennes räkning.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare