Arvsdelning mellan arvingar

Är änkeman och har två tvillingpojkar från mitt äktenskap, har senare träffat samt umgåtts med flera kvinnor från olika länder och med dem haft relationer, har förklarat att jag inte vill skaffa fler barn. Under senare del av 1990-talet hade jag en förbindelse med en kvinna från ett land utanför EU vilken var kollega till mina barns handbollstränare, jag har inte haft någon kontakt med denna kvinna därefter. Nu, detta år 2013 påstår mina barns f.d tränare vid kontakt med mina barn att ni båda har ett halvsyskon i angivna landet. Detta vet jag inte om jag skall hålla för sanning, men det kan vara troligt och i så fall mot min vilja, vilket jag klargjort. Har inte vetat om något om denna för mig nu uppkomna situation. Kan jag skriva ett testamente eller gåvobrev alternatvt något annat till mina två barn så att de ensamt erhåller allt (100% efter mig) vilka jag ensamt uppfostrat, de oroar sig och jag också om någon dyker upp här som vi inte vet något om? Uppfattar det så som utpressning eller annat vilket jag just nu inte kan sätta ord på.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Om du har barn ärver de efter dig och har laglig rätt till sin laglott vilket är hälften av arvslott, 7:1 ärvdabalken. I detta fall, om du har tre barn, uppgår arvslotten till en tredjedel av det du efterlämnar dig och laglotten motsvarar således en sjättedel. Att skriva ett testamente är en mycket god lösning på detta problem, men det finns ingen garanti för att två av barnen ska tilldelas all kvarlåtenskap. Detta eftersom det tredje barnet har rätt till sin laglott. Det tredje barnet kan antingen jämka eller klandra testamentet. För att jämka testamentet måste det tredje barnet påkalla detta inom sex månader efter delgivning, 7:3 ärvdabalken. Talan om klander måste väckas inom sex månader, 14:5 ärvdabalken.

Sammanfattningsvis är det lämpligt att upprätta testamente med önskad delning mellan arvingarna. Du kan själv välja vad som ska stå i detta, men du bör vara medveten om att det barnet som inte tilldelas sin laglott har rätt att jämka eller klandra testamentet.

Hoppas det löser sig! Återkom om du har ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare