Arvsavstående

Hej!

Behöver man formalisera ett arvsavstående? I detta fall fördelas delar av arvet till mina barn, efter att bouppteckningen är klar. I mina föräldrars inbördes testamente står det dessutom att arvet ska vara enskild egendom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan förklara mer om vad det innebär med arvsavstående och att arvet är enskild egendom.

Vad innebär ett arvsavstående?

Arvsavstående innebär att du avstår från ditt arv till fördel för dina arvingar, i detta fallet dina barn. Dina barn får då dela lika på den andel som du avstår ifrån. Man kan välja att avstå från hela arvet, eller delar av det.

Hur avstår man från sitt arv?

Ett arvsavstående kan endast göras efter att dina föräldrar gått bort. Det finns inga särskilda bestämmelser kring hur det ska ske, men för tydlighetens skulle rekommenderar jag att du gör detta skriftligen. Detta skickas sedan in till Skatteverket i samband med bouppteckningen.

Enskild egendom

Då testamentet anger att arvet ska vara enskild egendom, kommer det dina barn ärver i ditt ställe bli deras enskilda egendom. Detta innebär att de äger det på egen hand och en eventuell make får till exempel inte del av det vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare