Arvsavsägelse till förmån för barn

Hej! Min far avled i september 2016, vi är två bröstarvingar och två särkullsbarn och vi har gemensamt bestämt att alla 4 ska dela lika. Men av olika anledningar vill jag avstå mitt arv till förmån för min dotter. bouppteckningen är redan klar och ska nu skrivas under av oss arvtagare, inget kvarlåtenskap är utdelad ännu, hur kan jag upprätta ett juridiskt avtal i efterhand som styrker att jag ej vill ta emot mitt arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 17kap. 2§ 1st. Ärvdabalken. kan man avstå sitt arv genom en arvsavsägelse, vilket är ett avtal där du avsäger din rätt till arv. Huvudregeln vid en arvsavsägelse är enligt 17kap. 2§ 3st. Ärvdabalken att även den arvsberättigades avkomlingar avsägs från arvet om det inte tydligt framgår i avtalet att avsägelsen ej ska gälla avkomlingar.

Alltså kan du upprätta en arvsavsägelse där det tydligt framgår att avsägelsen ej ska gälla din dotter.

MVH

Gustav WahlbergRådgivare