Arvinges rätt till laglott när den avlidne är gift

Hej! Mina föräldrar är gifta men jag tror att större delen av egendomen står på min far. Jag är ensambarn. Av olika anledningar så har jag ingen kontakt med pappa så min fråga är: Om min mor går bort kan min far göra mig arvslös då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

I svensk rätt finns en huvudregel som uttalar att den avlidnes kvarlåtenskap ska delas lika mellan dennes arvingar; detta är den s.k. arvslotten. Hälften av arvslotten utgör bröstarvinges laglott, 7 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Du har således rätt till minst hälften av din mors egendom då du är ensambarn.

Dock är dina föräldrar är gifta, vilket innebär att du inte kan ta ut din laglott direkt vid din mors bortgång då din far, så som efterlevande make, ärver före dig (3:1 st 1 ÄB). Han kommer alltså ärva din laglott med fri förfoganderätt fram till sin död, och först då kan du plocka ut laglotten från din mor.

Att din far ärver laglotten med fri förfoganderätt innebär att han fritt kan förfoga över egendomen men att han inte får testamentera bort den 3:2 st 1 men. 2 ÄB.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare