FrågaFAMILJERÄTTFaderskap16/06/2013

Arvingars möjlighet att väcka talan om hävande av faderskap

Hej! Vi är fyra syskon till en nyss avliden far. Sist i raden är ett barn från ett annat äktenskap, som då räknas som halvsyster till oss övriga. Vår far har de sista femton åren varit gift med ytterligare en annan kvinna som då var hans fru vid vår fars bortgång. Det har genom olika dokument nu framkommit att det fanns stora tvivel vad gäller det sista barnet, vem som egentligen är hennes far, då modern hade flera relationer utanför äktenskapet. Vår far tog uppenbarligen på sig faderskapet. Vi undrar om det finns möjlighet att nu undersöka om barnet är vår fars biologiska och hur det påverkar juridiska omständigheter framöver? Barnet är numera myndigt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag uppfattar din fråga så föddes din halvsyster inom äktenskapet mellan din pappa och halvsysterns mamma. Enligt 1 kap. 1 § föräldrabalken (FB) gäller en faderskapspresumtion för de fall där mamman vid barnets födelse är gift med en man. Mammans make anses då vara barnets pappa. Hävande av denna faderskapspresumtion kan ske enligt förutsättningarna i 1 kap. 2 § FB.

För att du och dina syskon så som mannens arvingar ska ha rätt att väcka talan om hävande av faderskap krävs enligt 3 kap. 1 § 2 st. FB att mannen inte varaktigt sammanbott med barnet och att han inte heller efter barnets födelse bekräftat att barnet är hans. Fastställdes faderskapet genom faderskapspresumtionen, utan att din pappa även gett en bekräftelse på att barnet är hans, och har han inte varaktigt sammanbott med barnet, borde det således vara möjligt för er att väcka talan om hävande av faderskapet.

Möjligheten att väcka talan begränsas dock genom den tidsfrist som finns angiven i 3 kap. 1 § 3 st. FB. Enligt denna regel får talan inte väckas om det vid mannens död har förflutit mer än ett år från det att talan som grundats på att mannen är pappa till barnet (t.ex. talan om underhåll) har väckts mot honom och han har fått del därav, eller om mer än ett år förflutit sen anspråk på samma grund framställts mot mannens dödsbo. Har någon sådan talan inte väckts eller något sådant anspråk inte framställts gäller således inte någon ettårsfrist.

Det krävs inte att alla ni syskon väcker talan mot barnet, utan det är tillräckligt även om endast en av er gör det. Däremot kommer domen att ha verkan mot alla, även mot den/de som inte väckt talan.

Skulle ni väcka talan mot barnet och det framkommer att din pappa inte är far till barnet har barnet ingen arvsrätt efter din pappa (under förutsättning att det inte finns ett testamente som anger annat).

Har din pappa däremot efter barnets födelse bekräftat att barnet är hans har du och dina syskon ingen möjlighet att väcka talan om hävande av faderskapet. Talerätt i ett sådant fall tillkommer endast barnet enligt 3 kap. 2 § FB. Bekräftelsen kan vara såväl uttrycklig som tyst, men den måste bestämt ge uttryck för mannens vilja av att barnet ska anses vara hans.

FB hittar du https://lagen.nu/1949:381

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare