Arvet ska vara enskild egendom

Har fyra barn som är i olika relationer.

Vill skriva ett papper på att arvet efter mig blir enskild egendom.

Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill skriva ett avtal om att arvet efter dig ska vara arvingarnas enskild egendom.

I 7 kap. 2 § ÄktB finns regler om vad som är enskild egendom. I den fjärde punkten finns en bestämmelse som säger att enskild egendom är egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda. För att uppfylla kravet krävs det att du skriver ett testamente om att arvet ska vara enskild egendom.

Innebörden av enskild egendom är att arvet då inte skulle vara inkluderat som giftorättsgods vid en bodelning mellan ditt barn och hens partner. Arvet är då enskild egendom och ska enbart tillfalla dina barn.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare