Ärver särkullbarn ny makes enskilda egendom?

Hej, min man och jag skrev äktenskapsförord då vi gifte oss för några år sen. Han har inga barn och jag har vuxna barn sen tidigare. Han har ganska stora tillgångar, bl a fastighet.

Nu undrar vi, om jag avlider före honom, har mina barn nån rätt till hans tillgångar, allt är skrivet som enskild egendom? Det är väl skyddat genom äktenskapsförordet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Reglerna om arv och äktenskap finns i Ärvdabalken (ÄB) respektive Äktenskapsbalken (ÄktB). För att besvara din fråga kommer jag först att allmänt beskriva vad enskild egendom är, vilken egendom det är som ingår i en bodelning, och vem som ärver vad.

Enskild egendom genom äktenskapsförord

För att egendom ska betraktas som enskild egendom, krävs att det bestämts genom villkor i äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente, vilket du anger att ni skrivit (7 kap 2 § ÄktB). Motsatsen till enskild egendom är giftorättsgods, vilket är all den egendom som inte gjorts till enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). Den egendom som är giftorättsgods ska ingå i en bodelning (10 kap 1 § ÄktB), enskild egendom är således den egendom som inte ingår i en bodelning då ett äktenskap tar slut. Det innebär att ni makar inte delar på den enskilda egendomen vid händelse av att du skulle gå bort först, och därmed ej heller dina barn. Din make kan alltså, genom äktenskapsförord, hålla sin egendom utanför en bodelning och på så vis skydda dem från kunna ärvas av dina barn. Egendom som gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord är skyddad både i anledning av skilsmässa och dödsfall.

Att tänka på

Oavsett om den enskilda egendom är kapital eller fastighet så gäller samma regler, vad som dock kan vara viktigt att tänka på är att avkastning från enskild egendom inte automatiskt är enskild, utan räknas som giftorättsgods om annat inte avtalats om (7 kap 2 § ÄktB). Om din man exempelvis har aktier eller tillgångar på ett sparkonto som i äktenskapet angetts vara enskild egendom, måste ni skriva in att även avkastning från dem ska vara enskild egendom, för att avkastningen inte ska ingå i giftorättsgodset och i bodelningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du funderar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,
Alexandra Holmér SposatoRådgivare