Ärver närmast anhöriga den avlidnes skulder?

Kan närmast anhörig belastas för den avlidnes eventuella skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anhöriga ärver inte skulder
Närmast anhöriga ärver inte en avlidens skulder. Det är dödsboet som betalar av den avlidnes skulder med de pengar som finns i dödsboet. Det som sedan blir över delas lika mellan den avlidnes bröstarvingar (2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Skulle det vara så att det inte finns tillräckligt med tillgångar i dödsboet för att betala av skulderna förblir skulden obetald.

Bra att tänka på är att inte dela upp tillgångarna i dödsboet innan skulderna är avbetalade eftersom ni då blir skyldiga att lämna tillbaka så mycket tillgångar till dödsboet att skulderna kan betalas.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Emilia SimuRådgivare