FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/08/2022

Ärver min farbrors mors brorsdotter min avlidne farbror?

Min farbror är avliden, hans mammas närmaste släkting är en brorsdotter till henne. Ärver hon min farbrors mamma?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar frågan som att din farbror avlidit och tolkar det som att även hans mor är avliden. Din farbrors närmaste släkting är hans mors brorsdotter, och du undrar om hon ärver.

Arvsordningen som gäller enligt svensk lag regleras i Ärvdabalken (ÄB)

Arvsordningen med en bedömning i ditt fall
När din farbror avlider, ärver i första hand den första arvsklassen som utgör hans bröstarvingar, alltså hans barn, i enlighet med ÄB 2 kap 1 § första stycket. Om det inte finns några barn ärver andra arvsklassen, alltså hans föräldrar och syskon enligt ÄB 2 kap 2 §. Det innebär alltså att då han inte hade barn men hans mor levt hade hon ärvt din farbror. Vidare, enligt andra stycket i samma lagrum (ÄB 2 kap 2 §), ärver syskon om det inte finns föräldrar i livet. Vidare lyder lagrummet enligt följande, "I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott", vilket innebär att i din farbrors mors brors ställe, träder hans barn. Därmed ärver alltså din farbrors mors syskonbarn.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare