Ärver man skulder?

Jag er en norsk statsborger, gift sedan 1 1/2 år i Sverige.

Vi har enbart barn från tidigare äktenskap.

Jag äger huset och en liten båt jag köpt innan vi blev gift. Jag har ca 500.000 nkr i norsk bank i arv efter min far, som dog 4 år tillbaks.

Min man äger i praktiken bara enklare, personliga prylar, och bilen. Han har inga passiva, aktier el l.

Vi har skrivit en äktenskapsförord som säger att det vi kom in i äktenskapet med tillhör den enskilda. Det som vi köper in till gemensamt boende därefter går in i gemensamt arv.

Min fråga är:

Dör min man före mig; arvet jag hans skulder/lån som han hade innan vi gifte oss? De står utan mitt namn i banken.

De skulder/lån min man skapar efter att vi blev gifte , går de in i gemensam ekonomi/arv efter oss när de inte står i mitt namn?

Ansvarar jag på något sätt för hans skuld/lån?

Takk för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt svensk rätt ärver man inte skulder. Så om din make dör så kommer hans skulder att enbart belasta dödsboet. De skulderna han har när han dör kommer däremot att minska kvarlåtenskapen och därmed arvet. Skulle det vara så att det finns mer skulder än tillgångar i ett dödsbo får skulderna avskrivas, och i slutänden kan man försätta ett dödsbo i konkurs.

Så nej du ansvarar inte på något vis för din makes skulder. Enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 1 kap. 3 § svarar varje make själv för sin skulder. Det innebär att den som har en studieskuld svarar för den själv.

Inte heller vid en ev skilsmässa blir du betalningsskyldig för din makes skulder. 11 kap. 2 § ÄktB står att en makes skulder ska täckas av dennes giftorättsgods, den s.k. skuldtäckningen. Skuldtäckningen gäller bara den make som har skulderna, den andre makens giftorättsgods påverkas alltså inte.

Hoppas att du fått svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare