Ärver makar efter varandra?

Jag och min make gjorde en bodelning direkt när vi gifte oss (pga att jag skulle köpa in mig på hans hus). Min make har 2 barn från tidigare , jag har inga barn. Vi har skrivit ett testamente där jag är förvaltare över hans barns arv ifall han går bort före mig. Men det jag undrar över är om jag ärver något efter min make överhuvudtaget ifall han skulle gå bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni är makar kommer du att ärva från din make, men eftersom han har barn kommer även dessa att ärva (7 kap. 1 § Ärvdabalken). Men eftersom ni har skrivit ett testamente kommer du även att ärva en del av din makes barns arv.

Eftersom din make har barn, har barnen rätt att ta ut sin laglott efter deras far, laglotten är hälften av den arvslott som tillkommer din makes barn (7 kap. 1 och 3 §§ Ärvdabalken). Din makes barn har rätt att få ut sin laglott om de kräver det, även om din make genom ett testamente har bestämt att kvarlåtenskapen (arvet efter honom) helt ska gå till dig (7 kap. 3 § Ärvdabalken).

Exempelvis om din makes kvarlåtenskap är 200 000 kr ärver du 100 000 och din makes barn 100 000 (100 000/2), eftersom ni har skrivit ett testamente om att du ska få all kvarlåtenskap är det du som ärver 200 000 kr av din make. Men din makes barn har rätt att kräva deras laglott, vilket är hälften av deras arvslott. Alltså ärver din makes barn direkt, om de kräver det, hälften av arvslotten. I detta exempel skulle det vara (50 000/2), barnen skulle alltså få 25 000 kr var.

Sammanfattning

Du kommer att ärva din makes kvarlåtenskap förutom din makes barns laglott, men det är endast om dem kräver laglotten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare